At CSJ we aim to educate autonomous, responsible, creative, daring, entrepreneurial people, concerned with the common good, able to have an active role in the society they belong to and in some way influence their culture.
Boldness / entrepreneurship is even one of VOAR’s leading ideas. Our students become aware of the world around them – their school, their city, or anywhere around the Globe – and through projects they call “Initiatives”, they work and give their contribution to make this World a better and more beautiful place.
For this reason, in 2018, Ashoka, the largest international network of social entrepreneurship, attributed to the CSJ the status of Changemaker (Transforming) School. The institution motto is “the construction of a world in which we can all be agents of positive social transformation”.
Apart from the interest demonstrated by all the teachers, schools and institutions that have visited our school, several national and international researchers have been developing their academic research about VOAR, namely:
- Projeto IDEA, coordenado pela Prof. Doutora Dulce Gonçalves, FPUL – Investigação sobre metas da leitura no 2.º ano.
- Doutora Helena Kovacs, Hungria – Doutoramento já defendido no Institute of Education, Eötvös Lorand University, Budapeste.
- Malte Gregorzewski, Alemanha – Doutoramento ainda não defendido, Universidade de Innsbruck.
- Ana Luísa Vasques, Brasil – Doutoramento ainda não defendido, Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade de Coimbra.
- Catarina Quadros Gonçalves, Portugal – mestrado já defendido na Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade de Coimbra
- Tânia Pereira, Portugal – mestrado ainda não defendido na Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade de Coimbra
Furthermore, the Universities of Porto, Lisbon and Coimbra, as well as the Ministry of Education – Education Secretary of State and the General Direction of Education – have frequently asked for our collaboration.
The implementation of our Pedagogical Model VOAR has generated great scientific curiosity. As a result, a series of academic articles and publications were launched, thus allowing a bigger impact of the referred model.
Kovacs, H. (2018). Change, challenge, transformation: A qualitative inquiry in transformative teacher learning. In Center for Educational Policy Studies Journal, vol.8, n.º 3 (99-118).
Pires, I. V. Colégio de S. José. In The practicionairs’ guide to changemakers education. Em publicação.
Pires, I. V., Lapas, P. (2018). Os domínios de autonomia curricular no Colégio de S. José. In Trindade, R. (coord), Autonomia, flexibilidade e gestão curricular: Relatos de práticas (65-82). Lisboa: Leya.
Pires, I. V., Lapas, P. (2018). VOAR – O modelo pedagógico do Colégio de S. José. In Noesis, Janeiro 2018. Lisboa: Direção Geral da Educação. http://www.dge.mec.pt/sites/default/files/boletim/boletim_dge_n21_janeiro2018.html
Pires, I. V., Figueiredo, P., Lapas, P. (2017). Sistema pedagógico Voar: Colégio de S. José em Coimbra. In de Gonçalves, M. D. (org), Encontros IDEA: Dificuldades na aprendizagem Práticas de avaliação e intervenção, (271-284). Lisboa: IDEA.
During the implementation of the PAFC trial period, and as Colégio de S. José has integrated the net of schools involved in the project, the school was many times called upon to share their experience and teaching practices. During the past school year Colégio has provided teacher training sessions to hundreds of directors and teachers, especially in the north and centre of the country, namely in:
- 16 e 17 janeiro de 2015 – Coimbra – Motivar ou medicar – XVII Seminário de Desenvolvimento da Criança.
- Março de 2015 – Coimbra – Centro Hospitalar da Universidade de Coimbra – Prevenir ou medicar: o projeto Educativo do Colégio de S. José.
- Fevereiro de 2016 – Torres Vedras – Educação ou auto-educação: em busca de uma escola centrada no aluno.
- 8 e 9 de abril de 2016 – Coimbra – Encontro de Investigação e Prática Pedagógica, ESEC – Sessão de abertura: O Projeto Educativo do Colégio de S. José.
- 11 de novembro de 2016 – III Encontro IDEA – Comunicação Aprender a Voar – o modelo pedagógico do Colégio de São José em Coimbra.
- 12 de novembro de 2016 – Matosinhos – Encontro Nacional da Rede de Educação Viva – É possível mudar uma escola com 100 anos de existência?
- Julho de 2016 – Lisboa – A Educação no Séc. XXI (8 sessões de formação). Colégio de Santa Maria.
- Janeiro de 2017 – Lisboa – Liderança em Educação – Congresso de Psicologia Política.
- Julho de 2017 – Lisboa – Educar Hoje (8 sessões de formação) – Colégio Pedro Arrupe.
- Julho de 2017 – Aveiro – Lançamento nacional do PAFC (DGE). Apresentação do Modelo Pedagógico VOAR – quatro sessões em modo oficina.
- Julho de 2017 – Sintra – Formação de diretores – AEEP. Apresentação do Modelo Pedagógico VOAR.
- 13 de junho de 2018 – Porto – Formação de Líderes Pedagógicos – DGE. Trabalho Autónomo – quatro sessões em modo oficina.
- Junho de 2018 – Lisboa – Agrupamento de Escola Francisco Arruda. Apresentação do Modelo Pedagógico VOAR.
- 20 de junho de 2018 –Lisboa – Formação de Líderes Pedagógicos – DGE. Trabalho Autónomo – quatro sessões em modo oficina.
- 4 de julho de 2018 – Porto – Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação – V Seminário Internacional de Observatórios de Educação e Formação – Um Modelo pedagógico diferente.
- 6 de julho de 2018 – Porto – Faculdade de Ciências da Universidade do Porto – V Encontro em Ensino e Divulgação das Ciências – Metodologia de Trabalho de Projeto.
- 9, 10, 11 e 12 de junho do 2018 – Vilar de Paraíso – Academia de Música de Vilar de Paraíso – Formação de professores em metodologia de Trabalho de Projeto.
- 17 de junho de 2018 – Rio Maior – AE Fernando Casimiro Pereira da Silva. Formação de professores em metodologia de Trabalho de Projeto.
- 17 de março 2019 – Coimbra – Encontro de formação para professores promovido pela CIM – O truque para tornar os momentos de avaliação momentos mais felizes.
- 10 a 12 de abril 2019 – Istambul – Congresso ECNAIS – Student Participation.
In addition to CSJ´s multiple participations in meetings and education seminars around the country, in 2018/19 we started a 3-year partnership with Gowe and ADIBER, for teacher training in the Oliveira do Hospital School Grouping.
The CSJ has also been a centre of continuing education, welcoming teachers from all over the world who have visited us to study, investigate and experience our Pedagogical Model.
Here is a comment from Polish teachers who visited CSJ in 2019 for a course on “Project Work at School”.
In 2019/20 they are coming back, and they will bring along 30 students to experience project work methodology at CSJ.
We have just finished our project work with the class that we are planning to take to your school next year.
It turned out to be a real success – they worked hard and they were really enthusiastic about the whole process. The attendance was almost 100% which is rather unusual for the last week of the school year. We also managed to invite for the presentation the teachers from other schools and they really appreciated the job.
So we’d like to thank you again for inspiring us and for the documents you sent us. Let’s hope we’ll continue this kind of teaching method next year as an integral part of our curriculum.Wish you all the best,
Jan Jończyk and the project team.